• 24 MAJA 16

Księgowość działalności gospodarczej

Zakładając działalność gospodarczą, przedsiębiorcy muszą wziąć pod uwagę formę prowadzenia księgowości. Jak wygląda księgowość działalności gospodarczej? W jaki sposób jest prowadzona?

Księgowość działalności gospodarczej może być prowadzona różnie, wszystko zależy od formy organizacyjno-prawnej założonej firmy oraz rodzaju opodatkowania przychodów/dochodów. Osoby fizyczne działające na własny rachunek oraz spółki cywilne mają do wyboru wszystkie warianty opodatkowania takie jak:

– karta podatkowa,
    – ryczałt ewidencjonowany,
    – podatkowa księga przychodów i rozchodów,
    – pełna księgowość (księgi rachunkowe).

Spółki handlowe nie mają tyle możliwości co wyżej wymienione osoby samodzielnie prowadzące działalność gospodarczą i spółki cywilne, ponieważ zobowiązane są do prowadzenia pełnej księgowości.

Zanim zdecydujemy się na formę opodatkowania musimy rozważyć kilka czynników:

– poziom planowanych przychodów i kosztów,
    – poziom dochodu,
    – ewidencyjne obowiązki Get More Information.

Karta podatkowa i ryczałt ewidencjonowany polecane są przy wysokich przychodach i niskich kosztach, natomiast w przypadku wysokich dochodów najlepiej wybrać podatek liniowy. Wybór uproszczonej księgowości niejako zwalnia nas od skomplikowanych obowiązków ewidencyjnych, inaczej jest jeśli prowadzimy księgi rachunkowe. Wtedy najczęściej zapada decyzja o współpracy z biurem rachunkowym, która zresztą okazuje się korzystna nie tylko dla dużych, ale również małych i średnich firm.