• Zakres czynności księgowej

    Każda firma działająca na rynku musi prowadzić swoją księgowość. Jest to obowiązek, którego nie sposób uniknąć. Nie oznacza to jednak, że właściciel musi zajmować się tym obszarem samodzielnie. Możliwe jest zatrudnienie wykwalifikowanego księgowego, który zadba o prawidłowe prowadzenie księgowości.

    Samodzielny księgowy może zająć się kompleksową obsługą księgowości przedsiębiorstwa lub jakąś jej częścią – zależy to od czynników takich, jak wielkość firmy lub zakres jej działalności.

    Czym może zajmować się księgowy w firmie? Przede wszystkim, powinien księgować dokumenty oraz prowadzić księgi rachunkowe w prawidłowy i rzetelny sposób. Do jego obowiązków należy też sporządzanie sprawozdań finansowych za dany okres. Oprócz tego, samodzielny księgowy rozlicza podatek VAT, wypłaca pensje pracownikom firmy, oraz zajmuje się odprowadzaniem ich składek ubezpieczeniowych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Ogólnie rzecz ujmując, księgowy zajmuje się rozliczaniem finansowych spraw firmy. Niesie to ze sobą dużą odpowiedzialność – przepisy prawa dokładnie określają, w jaki sposób powinno się prowadzić księgowość przedsiębiorstw. Pomyłki w tej materii mogą nieść poważne konsekwencje, które spadają w tej sytuacji na księgowego. To on odpowiada za wszelkie nieprawidłowości w księgach i rozliczeniach. Z tego powodu, wybierając osobistego księgowego należy szczególnie zwracać uwagę na jego kwalifikacje i umiejętności.

    Zostaw odpowiedź →

Leave a reply

Cancel reply