Każdy przedsiębiorca zobowiązany jest do prowadzenia księgowości własnej działalności gospodarczej. Istnieją dwa rodzaje księgowości: pełna i uproszczona. Warunki prowadzenia jednej i drugiej określone zostały w ustawie o rachunkowości.
Bez wątpienia prowadzenie pełnej księgowości, nie należy do prostych zadań. To stosunkowo dość skomplikowany i złożony proces prowadzenia ewidencji w przedsiębiorstwie. Znajomość aktualnie obowiązujących przepisów i odpowiednia wiedza z dziedziny rachunkowości, stanowią kluczowe czynniki, bez posiadania których samodzielne prowadzenie pełnej księgowości, byłoby praktycznie niemożliwe. Znaczna większość przedsiębiorców korzysta z pomocy oferowanej przez zewnętrzne podmioty, do których zaliczyć można księgowych, biura rachunkowe czy biura księgowe.
Prowadzenie pełnej księgowości wiąże się również z kilkoma zaletami. Jedną z najważniejszych jest możliwość bieżącej kontroli efektywności działań firmy i jej stanu finansowego. Kolejnym atutem wynikającym z bieżącej kontroli, jest możliwość szybkiego podjęcia skutecznych kroków w razie odnoszonych niepowodzeń.
Rzetelnie i prawidłowo prowadzona księgowość, stanowi gwarant dostępu do szeregu informacji, dzięki czemu nasze przedsiębiorstwo otrzymuje znaczną szansę na rozwój.