Księgowość uproszczona stanowi najłatwiejszą formę prowadzenia księgowości w firmach. Niestety nie wszyscy przedsiębiorcy mogą z niej korzystać. Dotyczy to głównie osób prowadzących spółki kapitałowe oraz przedsiębiorstw, które przekroczyły limit prowadzenia pełnej rachunkowości.
Jedną z metod rachunkowości uproszczonej jest prowadzenie podatkowej książki przychodów i rozchodów. Jest to forma bardzo często stosowana w małych jak i średnich przedsiębiorstwach. Związane z jej stosowaniem obowiązki są stosunkowo niewielkie. Podstawą jest dokonywanie ewidencji zdarzeń gospodarczych, na kartach KPiR, pamiętając o zapisie danego typu operacji w odpowiedniej kolumnie. W księdze przychodów i rozchodów ujmuje się też wartość remanentów – początkowego i końcowego. Pod koniec każdego miesiąca zapisy księgowe są sumowane. Ustalona wielkość przychodów i kosztów umożliwia ustalenie dochodu jednostki, co stanowi podstawę wymiaru podatku dochodowego.
Chociaż prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów może wydawać się proste, to nie zawsze tak jest. Wielokrotnie mogą wystąpić sytuacje, które spowodują trudności z właściwym zaksięgowaniem operacji gospodarczych czy podsumowaniem KPiR. Osoby, które mają z tym trudności, mogą skorzystać z pomocy naszego biura rachunkowego. Zapraszamy!