Podczas zakładania i prowadzenia działalności przedsiębiorcy zobowiązani są do rozliczania się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. W tym celu zmuszeni są oni do sporządzania i składania odpowiednich wniosków do ZUS-u.
Deklaracje te dzielimy na:
- zgłoszeniowe – należy je złożyć na początku prowadzenia działalności gospodarczej, a także w momencie zatrudnienia nowego pracownika.
- ZUS ZUA – składa się go w momencie zgłoszenia nowego pracownika lub też samego siebie do ubezpieczeń. Dodatkowo deklarację tą należy złożyć również w momencie naniesienia jakichkolwiek poprawek oraz gdy przechodzimy z ZUS-u preferencyjnego na ZUS pełny.
- ZUS ZZA – składany w momencie zgłoszenia siebie bądź pracownika do ubezpieczeń zdrowotnych.
- ZUS ZIUA – doręczany w momencie zmiany danych identyfikacyjnych ubezpieczonego.
- ZUS ZCNA – za jego pomocą zmienia się dane członków rodziny pracownika w celu ubezpieczenia zdrowotnego.
- ZUS ZWUA – stosowany w celu wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych.
- ZUS DRA – składany raz w miesiącu w celu rozliczenia wszystkich składek oraz ubezpieczeń społecznych.
- ZUS RCA – przybiera postać imiennego raportu, który przedstawia należne składki i świadczenia.
- ZUS RSA – również ma postać imiennego raportu, zawiera on dane odnośnie wypłaconych świadczeń i przerw w opłacaniu składek.